“ Descântec
pentru Cornel Veselău”
Ion Căliman şi Elena David
Există din fericire şi oameni care îşi dăruiesc
preaplinul sufletului lor, talentul şi truda descoperirii, punerii în evidenţă,
a valorilor patrimoniului cultural-spiritual ale localităţii, zonei din care
s-au ridicat. O aemenea personalitate este , alături de alţii, şi profesorul ,
poetul Ion Căliman. De-a lungul multor decenii, Căliman nu şi-a rotunjit cu
fiecare carte publicată doar creaţia proprie ci a ostenit cu cinste şi
devotement, cu pricepere pentru a ţine mereu aprinsă flacăra culturii şi artei
în comuna, astăzi oraşul Făget şi în împrejurimile acestuia.
Printre gesturile de recuperare a unor perssonalităţi şi a faptelor de cultură ale acestora se numară şi recenta monografie dedicată lui Cornel Veselău, “ cel mai cunoscut rapsod popular al Banatului de Nord –Est”, cum îl caracterizează Căliman în prefaţa monografiei, activist cultural, cercetător al folclorului făgeţean, ins popular, jovial, preţuit şi iubit într-un timp datorită firii sale deschise. Cornel Veselău s-a născut la Gladna Română la 8 aprilie 1931, fiind greu încercat de timpuriu prin moartea, pe frontul din Răsărit, a tatălui. Rămas singurul sprijin al mamei sale, Cornel Veselău este nevoit să muncească sezonier la diferite locuri de muncă.În pofida acestor piedici, tânărul Veselău nu renunţă la studii, urmând, după şcoala primară şi o şcoală de contabilitate. Dragostea pentru cântecul popular, vocea sa frumoasă , pasiunea pentru creaţia folclorică l-au determinat să-şi urmeze visul, acela de a deveni interpret de muzică populară.Ca urmare a pasiunii sale pentru activitatea culturală, este numit director al căminului cultural din localitatea natală, contribuind decisiv la alcătuirea unor formaţii artistice, dintre care s-au impus :corul pe patru voci şi echipa de dansuri pe patru generaţii. Colaborarea cu muzicologul şi dirijorul Achim Penda căruia Făgetul îi datorează prestigiul, succesele Orchestrei de intrumente populare “Făgeţeana”, a dat contur deplin carierei solistice a lui Cornel Veselău. Dincolo de preocuparea de a-şi complete studiile( cursurile serale ale Liceului Traian Vuia din Făget, o şcoală postliceală de contabilitate) Cornel Veselău îşi continuă activitatea de solist, apoi cea de metodist al Casei raionale de cultură din Făget, face primele culegeri de folclor dintr-o zonă conservatoare, în care folcorul muzical, datinile şi obiceiurile s-au păstrat în întrega lor frumuseţe şi bogăţie.La timpul ei Orchestra făgeţeană era renumită nu doar în arealul Banatului, ci şi în alte zone ale ţării, imprimând la Electrecord discuri de mare succes . Urmărind firul vieţii şi activităţii lui Cornel Veselău, poetul Ion Căliman îşi mărturiseşte sentimentele de prietenie pe care le-a purtat mai- vârstnicului său coleg ( între timp şi Căliman fusese numit instructor metodist al Casei de cultură) şi colaborator.Mai mult decât atât, Căliman recunoaşte cu onestitate că Veselău i-a amplificat dragostea faţă de creaţia populară, că primele culegeri de folclor le-a început alături de Veselău şi le-au continuat împreună în zeci de localităţi din zona Făgetului dar şi în sate învecinate de pe Valea Mureşului.
Activitatea culturală a lui Cornel Veselău se
diversifică pe măsura maturizării sale . Începe să scrie articole, eseuri,
micro monografii despre datini şi obiceiuri zonale, scenarii, librete, proză de
inspiraţie popular ă, versuri.Odată cu naşterea Cenaclului literar “George
Gârda”, la început acesta purtând numele primului poet în grai bănăţean ,
lugojeanul Victor Vlad Delamarina, cenaclu despre care am scris eu însumi
deseori în paginile “Drapelului roşu”,Veselău devine membru activ al acestuia
acompaniindu-l pe Ion Căliman în toate activităţile preconizate, încântând u-i
la manifestările cu public, pe ascutători, cu vocea sa caldă de bariton. Pot
depune mărturie pentru cei de acum dar şi pentru cei ce sper că se vor
reîntoarce cu respect şi iubire faţă de cei de dinaintea lor, că am fost şi eu
unul din cei ce s-au bucurat de frumuseţea doinelor lui Veselău.
Sunt dator să numesc titlurile celor cele două culegeri de folclor realizate de
Cornel Veselău:” Peste deal, peste pădure,colecţie de folclor din Banat” cu o prefaţă de Gabriel Manolescu şi “ Sub poale
de codru verde. Balade populare din Banat pe
care am publicat-o la Editura “Facla” în 1987. Dar activitatea de culegător de
folclor a lui Cornel Veselău este mult
mai complexă. El a oferit material unor publicaţii din acel timp: revistei Orizont, ziarului
Drapelul roşu, Caietelor literar-artistice ale Cenaclului “ George Gârda”, a
publicat în volumul “Folclor din Banat. Ce-am
în inimă şi-ngând” îngrijit de Ion Iliescu şi Ilie Birău, în culegerile apărute
sub egida Comitetului de Cultură şi Artă al judeţului Timiş şi
Casei Creaţiei populare. Era în pregătire de editare o lucrare monumental ă semnată de Veselău şi
Căliman cu titlul “Poezii populare româneşti. Folclor din Banat” dar timpul nu a mai avut răbdare pentru
Cornel Veselău care se stinge din viaţă al 14 iunie 1990.
Reîntorcându-ne la lucrarea lui Ion Căliman se cuvine
să subliniem documentarea minuţioasă, amplă, profesionalismul, căldura cu care urmăreşte drumul în viaţă al lui
Cornel Veselău, activitatea sa artistică,
şi mai cu seamă valoroasa sa
contribuţie la culegerea unor nestemate ale creaţiei populuare din zona
Făgetului, a unor datini şi obiceiuri salvate de la uitare şi pierdere. Cartea îşi propune şi
reuşeşte să arate contemporanilor şi urmaşilor că s-au născut şi la Făget
oameni, ca să-l parafrazez pe Călinescu, prin a căror osârdie cultura şi arta au coninuat să-şi urmeze
cursul şi să-şi împlinească menirea în pofida vremurilor grele pe care le-am
traversat. Sau poate tocmai de aceea!
Ion
Marin Almăjan
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere