Ion Marin Almăjan |
Am citit cu plăcere şi
cu interes comentariul d-lui Grama ( din ” Monitor Cultural ” ). Sunt eu însumi
un bănăţean, nu fălos dar mândru de originea mea bănăţeană.Nefericita formulare
lansată de versificatorul în grai George Gârda Tot sat tăt Banatu-i fruncea,
ne-a adus multe belele.Loviţi în orgoliul propriu, ardelenii au răspuns : O fi
Banatul fruncea, dar Ardealul-i mintea.La rândul lor regheţenii nu au scăpat şi
nici acum nu scapă prilejul să ne ironizeze pe această temă. Cred că este o
exagerare să afirmăm că noi bănăţenii am fost mai patrioţi, mai deosebiţi,mai
luptători decât alţi români.Istoria ne-ar putea oferi exemple multe şi mari de
patriotism şi de sacrificiu ale românilor din celelate provincii.Este adevărat
că trecutul istoric al Banatului se deosebeşte de cel al celorlalte provincii
româneşti.Cei mai cunoscuţi istorici, banatologi, Costin Feneşan şi Nicolae
Bocşan, acesta din urmă în cartea “Contribuţii la istoria iluminismului
românesc” au adus argumente temeinice privitor la această temă.Domnul Grama
scrie că foarte puţin timp Banatul a fost sub ocupaţie turcească.Depinde cum
priveşti acest timp. Din perspectiva istoriei poate că afirmaţia este reală,
dar cei 164 de ani de paşalâc n-au fost pentru Banat, în special pentru Banatul
Timşoarei, o binefacere.Turcii au pustiit Banatul,războaiele purtate cu
imperialii au dus populaţia autohtonă la ruină.Este adevărat că de pe urma lor
n-au rămas multe lucruri, totuşi la Lipova şi Cenad sunt încă în picioare
clădiri din acel timp, iar vocabularul limbii române are destule cuvinte ce ne
amintesc de ocupaţia otomană.Chiar şi toponimia are asemenea “amintiri”.După
1718, Banatul a fost încorporat Austriei. Este perioada istorică numită de
specialişti ca Banatul imperial. Din nefericire,Banatul n-a cunoscut preţ de
aproape unsecol pace.A fost devastat de războaiele austro-turce, în special
Banatul de Severin.Tocmai aceste pericole venite din partea imperiului otoman
i-a obligat pe imperiali să înfiinţeze la început miliţii, apoi regimente de
graniţă alcătuite din ţăranii ce-şi duceau traiul în respectiva zonă. La
regimentul nr. 13 cu sediul în Caransebeş, compania nr.1 a fost, la un moment
dat, în comuna mea natală, Dalboşeţ. Bunicul meu Călin îşi amintea cu veneraie
de împăratul de la Viena şi ca el majoritatea almăjenilor.Fireşte , nu acelaşi
lucru se poate spune despre ardeleni, care după ce l-a trădat lpe Horia dar mai
ales pe Iancu, l-au urât de moarte pe mincinosul de împărat.Să mai adaug că
deşi grănicerii au avut anumite avantaje, cel mai mare dintre acesta a fost
absenţa domnilor de pământ, a latifundiarilor,ei n-au fost stăpâni pe pământul
pe care îl lucrau. Dacă-mi amintesc bine, abia la 1850, după lecţia pe care
Casa de Austria şi magnaţii unguri au primit-o de la mişcarea revoluţionară de
la 1848, a fost desfiinţată iobăgia şi deţinătorii de pământ au putut intra în
posesie.În secolul al XVIII-lea împărăteasa Maria Theresia şi mai apoi fiul ei
Iosif al II-lea au făcut colonizări într-un Banat depopulat de războaie şi de
ciumă.Au fost aduşi muncitori din Austria, Germania, Cehia, buni lucrători ai
lemnului,în subteran la extracţia de cărbune,în prelucrarea fierului etc dar şi
baueri, adică pauri cum se zice acum în Banat.În unele cazuri autorităţile au
mutat satele româneşti de pe pământurile mănoase şi pe vatra lor au fost
stabiliţi coloniştii. În altele, mai ales în păduri, în condiţii foarte dure
coloniştii nu au rezistat şi au părăsit locurile în care fuseseră plantaţi.N-am
să continui cu nararea istorică.Doresc să spun că, după părerea mea, buna înţelegere
dintre români şi sârbi, germani,unguri, evrei etc n-a fost totdeauna, aşa cum
se afirmă, exemplu pentru restul lumii.Muticulturalitate a fost, n-am ce zice,
dar comunităţile etnice au trăit izolat , fiecare cu ale lui, ani buni.Au trăit
izolat, când nu au făcut , precum biserica sârbă, care ne-a sârbizat numele,
ne-a obligat să ascultăm slujba în slavonă şi să citim Scriptura în
chirilică.Chiar şi învăţământul a fost la un moment dat cu alfabet chirilic.În
oraşele mari şi mai mici în centrul lor au avut acces doar sârbii,germanii şi
ungurii,românii şi pe vremea Mariei Theresia evreii, nu au avut.Locul nostru a
fost la periferie, în “palancă”.Ca urmare a acestor considerente au izbucnit
două sau chiar trei mari răscoale ale românilor. Bineînţeles reprimate
sângeros.Lugojeanul A.C. Popovici implicat profund îm Mişcarea Memorandistă a
scris cartea “Statele Unite ale Austriei Mari” dar teoria federaliării
imperiului nu avea nici o şansă.Habsburgii au fost surzi la doleanţele
naţionale ale românilor de-a lungul istoriei acestor provincii pe care le-au
avut în stăpânire.Ei n-au putut crede nici în ultimul ceas că a venit vremea
socotelilor. Da, Banatul a fost o provincie binecuvântată de Dumnezeu, datorită
solului mănos din care stăpânirea austriacă a dorit să scoată profitul maxim.
datorită solului şi subsolului, pădurilor. Binecuvântat a fost Banatul şi
pentru cântările sale, de la inegalabila doină la muzica corală mijloc de
afirmare a sentimentului naţional în vremuri grele şi exprimare a bucuriei de a
trăi în timpuri mai bune. Dealtfel Lucian Blaga avea dreptate vorbind de
zestrea etnografică bănăţeană ca despre barocul etnografiei
româneşti.Binecuvântate au fost spiritul de ordine şi dragostea de muncă ale
bănăţeanului.O anume avuţie, uneori nici măcar cine ştie cât de mare, i-a dat
sentimentul acela al orgoliului. Nu al trufiei, care este unul din cele mai
mari păcate ale omului. Sunt, deci, mândru că sunt român şi bănăţean. Chiar
dacă acum mândria mea pare nejustificată şi desuetă.
ION MARIN ALMĂJAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu