Vladimir Jurăscu |
De bună
seamă, dumneata cititorule, vei înţelege că seva acestor slove este luminată de
sentimentele mele faţă de acest monument al Teatrului românesc şi mai cu
osebire al Teatrului Naţional din Timişoara.
Dar, textul acesta nu va încălca spiritul unui dicton pe care îl preţuiesc, pe
care mă străduiesc aproape de o viaţă să-l urmez: „mi-e prieten Platon dar mai
prieten mi-e adevărul”.Astfel că tot ce voi scrie acum şi aici sta sub mantia
adevărului. A adevărului meu. Mărturisesc că nu l-am înţeles şi nici nu l-am
iubit dintru început pe Vladimir Jurăscu, nici ca om şi nici ca actor. Dar vina
n-o poartă dânsul, ci de bună seamă ea aparţine trufiei şi superficialităţii
tinereţii mele. Regretând anii pierduţi, sunt fericit că măcar la vârsta mea de
acum pot să mă bucur de prietenia, de lumina spiritului şi enorma bunătate pe
care popularul artist le dăruieşte tuturor celor apropiaţi, celor cunoscuţi,
dar şi celor care îi ies întâmplător în drum.
Am folosit sintagma superlativă „monument al
Teatrului” care pe unii i-ar putea determina probabil să zâmbească ironic sau
zeflemitor. Îndrăznesc să afirm că sunt puţini actori în viaţă, în România,
care să aibă un asemenea palmares artistic ca Vladimir Jurăscu. 326 de roluri
interpretate, în răstimpul 1947-2007, deci în 60 de ani de teatru, este o
performanţă uluitoare care nu stă la îndemâna oricui. Şi tot atât de rari sunt
slujitorii scenei care să fi avut privilegiul să joace pe scenele a şapte
teatre din care patru naţionale, alături de mari nume ale Teatrului românesc:
Miluţă Gheorghiu, la Teatrul Vasile Alecsandri din Iaşi, Ştefan Braborescu,
Magda şi Ion Tolvan la Teatrul Naţional din Cluj, Ştefan Iordănescu,Vasile
Creţoiu la Teatrul Matei Millo , numit mai apoi Teatrul Mihai Eminescu din
Timişoara, pe vremea în care trupa acestui mare teatru ( atunci ! ) era
alcătuită şi din alţi actori de primă mână, precum: Gheorghe Leahu, Ovidiu
Iuliu Moldovan, Dora Chertes, Florina Cercel şi alţii. Era fericitul timp în
care Vladimir Jurăscu îşi fermeca spectatorii jucând în piesele: Oedip salvat,
de Radu Stanca, regia Nicoleta Toia, Raţa sălbatică de H.Ibsen şi Despot Vodă
de Vasile Alecsandri, în regia lui Emil Reus, Mobilă şi durere de Teodor Mazilu
şi Regele Lear de W. Shakespeare, regia Ioan Ieremia, Trei surori de A.P.Cehov,
regia lui Alexa Visarion. La capătul unei liste covârşitoare se află poate cea
mai mare realizare a actorului Vladimir Jurăscu, evreul Shylock din piesa
Neguţătorul din Veneţia, în regia lui Sabin
Popescu .
După, periplu prin
teatrele din Baia Mare, Petroşani, Oradea,Iaşi, Cluj, fermecătorul nostru
actor, putând concura în acel timp , datorită frumuseţii alcătuirii sale fizice
, alături de Florin Piersic, pentru rolul de june prim, îşi oprise paşii la
Teatrul Alexandru Davila din Piteşti unde sub ochiul scrutător al marii
regizoare Marietta Sadova va juca Meşterul Manole piesă semnată de Valeriu
(Bartolomeu) Anania, unul din marele spirite ale Ortodoxiei româneşti, astăzi
mitropolit al Ardealului. Spectacolul a avut loc, după mărturisirea lui
Vladimir Jurăscu, în aer liber, în preajma Mănăstirii Curtea de Argeş.
Spectatori iubitori ai teatrului din Piteşti, dar şi sute de ţărani de prin
prejur, fie aduşi cu forţa, după cum se obişnuia, fie veniţi de bună voie, din
curiozitatea nativă a ţăranului român. Povesteşte actorul cu farmecul lui
neîntrecut de povestitor decât poate de cel al lui Florin Piersic, că la
finalul reprezentaţiei s-a aşternut o linişte adâncă peste locurile acelea. O
linişte de piatră. Au rămas încremeniţi, cu răsuflarea tăiată, actori, regizor,
echipa tehnică, neştiind ce se întâmplă. Apoi, dinspre mulţime s-a auzit un
muget, ca un vuiet de ape, după care mii de căciuli au ţâşnit spre tăriile
cerului, şi într-o învălmăşeală înfricoşătoare spectatorii s-au repezit să-i
atingă pe actori, să-i îmbrăţişeze, fiecare din ei preocupat să obţină o
bucăţică din… Manole . Aşa se face că din costumul meşterului Manole au mai
rămas la finalul acestei nebunii fără precedent, doar câteva zdrenţe . Dacă
lucrurile sau întâmplat astfel, şi nu am nici un motiv să mă îndoiesc că nu
s-au petrecut aşa, fratele meu de inimă nu este din cei ce obişnuiesc să
rostească neadevăruri, atunci îmi spun că merită să mori după ce ai trăit un
asemenea moment, momentul clipei supreme căreia Faust, după ce îşi vându-se
sufletul lui Mefistofeles, i-a strigat : „ Rămâi încă, eşti atât de fericită !”
.
Dacă Vladimir Jurăscu ar fi numai un mare actor,
recunoscut şi preţuit ca atare de unii ,contestat şi negat de alţii, după
blestemata tradiţie românească,( dovadă şi surditatea , orbirea UNITER-ului
care uită să încoroneze cu premiul său opera magnifică a acestei vieţi ! )
poate că m-aş fi lăsat mai puţin impresionat . Dar Vladimir Jurăscu este nu
doar un dăruit ci şi un dăruitor. Nu cunosc o persoană, o instituţie care să-i
fi cerut ajutorul, contribuţia lui ca artist şi ca om fără ca el să nu fi
răspuns prompt, necondiţionat. În general artiştii, unii doar purtând acest
nobil nume, pretind, şi pe bună dreptate, recompense materiale pentru prestaţia
lor artistică. Vladimir Jurăscu n-o face decât rareori. El,
risipitorul,generosul fără limită, dăruieşte din preaplinul talentului său, din
preaplinul inimii sale. Om sau animal, aflaţi în suferinţă, în nevoie, găsesc
la Vladimir Jurăscu un umăr de reazem, o vorbă de mângâiere. Cunosc câţiva
tineri pe care maestrul i-a pregătit,într-un timp record, fără să le creară un
sfanţ, pentru institutul de teatru . După ce au reuşit , unii dintre ei au
uitat să-l anunţe şi să-i adreseze fireasca mulţumire. Atunci l-am văzut
suferind ca un copil urgisit, neînţelegând ingratitudinea omenească .
Iubitor fără saţ, de poezie, şi spuitor de înaltă
clasă de versuri, Vladimir Jurăscu îi iubeşte pe Eminescu, pe Esenin, pe Labiş
şi pe toţi poeţii dăruiţi ai lumii. Îi place să rostească un catren al
excepţionalului sonetist Mihai Codreanu: „Eu nu te întreb de unde vii şi unde/
Te duce ne-nţeleasa ta menire/ Tu eşti un strop etern de rătăcire/ Pe care-n
veci nu-l voi putea pătrunde./ Dar sunt în noi asemănări profunde/ Oricine-ai
fi şi-n orişice-amăgire/ Te duce goana ta spre fericire/ Acelaşi om
într-amândoi s-ascunde./ Visezi şi tu în clipe mai senine/ Şi chinuit de setea
de mai bine,/ Îţi sorbi încet paharul de otravă…/ Şi trec şi eu prin clipe
nourate/ Când zvârl din piept clocotitoarea lavă / Oricine eşti, întinde mâna,
frate.” (Fratelui meu cititor). Sunt versuri care-l definesc în bună parte şi
asupra cărora noi, contemporanii lui, ar trebui să luăm seamă.
Vladimir Jurăscu este totodată un om al Cetăţii.
Nimic din ceea ce se referă la viaţa culturală, socială,urbanistică a
Timişoarei nu-i este străin, nu-l lasă indiferent .O vreme a asaltat primăria
cu telefoane anunţând-o că o bucată din parapetul podului de pe Bulevardul
Mihai Viteazul s-a prăbuşit .A fost nemulţumit multă vreme de trotuarul
lamentabil din faţa Catedralei şi a Grădinii de vară de la Capitol .Când a
descoperit că lucrările au început, s-a bucurat ca de propria-i izbândă. Poate
pentru acest lucru,pentru preocuparea sa faţă de obrazul şi civilitatea urbei,
dar fireşte mai înainte de orice pentru contribuţia sa imensă la viaţa
artistică a Cetăţii, a fost declarat Cetăţeanul ei de Onoare. Onoare pe care Timişoara şi-o atribuie
sieşi, sprijinindu-se şi cinstind asemenea personalităţi.
Gândurile mele dau înconjur cu frăţească iubire şi
netrucată preţuire Omului şi Artistului Vladimir Jurăscu, rugând Pronia
Cerească să-l ocrotească şi să ni-l lase pe pământ încă mulţi ani de acum
încolo, spre bucuria noastră şi spre slava Artei. La mulţi ani prietene şi
frate !
ION MARIN ALMAJAN
ION MARIN ALMAJAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu