În 2006
Editura, „Excelsior Art“, din Timişora publică romanul-istoric, „În afara
Gloriei“ de Ion Marin Almăjan. Un roman întins, stufos şi care în fapt nici nu
poate fi numit „roman“ (deşi intriga şi desfăşurarea ei sunt strânse,
captivante) ci mai degrabă studiu, frescă, restituire şi reconstituire a unei
epoci. Personajul „principal“, şi până la un punct pretextul enormei fresce
care este această scriere, este Eftimie Murgu. Figura legendară a gânditorului,
revoluţionarului şi vizionarului legat, în timp, de Revoluţia anului 1848 în
Ţările Române. Iar cu această precizare aş vrea să explic de ce scrierea despre
care vorbesc nu poate fi limitată în cadrul „romanului“.
Ion Marin
Almăjan s-a încumetat la ceva care de regulă nu stă în puterea unui singur om. El
s-a încumetat să prezinte Banatul, pământul românesc dintre Dunăre, Mureş şi
Carpaţi şi oamenii lui, în constituire istorică, în devenirea realităţii ce o
vedem azi şi în fapt, de cel puţin o sută treizeci de ani. Ion Marin Almăjan
arată ce este Banatul şi Bănăţenii şi mai mult, de ce sunt aşa cum sunt.
Inevitabil personalităţile vremii sunt pomenite dar ele sunt pomenite în vremea
şi pentru ceea ce au fost în vremea lor. Din această cauză în „În afara
Gloriei“, Eftimie Murgu este personaj principal dar şi „pretext“.
Monumentala
frescă a alcătuirii identităţii bănăţene, aşa cum o cunoaştem azi, a început-o
Ion Marin Almăjan cu „Matuşa mea Maria Theresia“. Carte care, văzută după
citirea „În afara Gloriei“, o pot asemui cu „O samă de cuvinte“ a lui Neculce.
„Matuşa mea“ a deschis, a început fresca, a stabilit linile directoare şi a
enunţat „metoda“ de lucru a autorului; o documentaţie copleşitoare, la limita
şi dincolo de limita eroicului, dar o documentaţie „controlată“, ţinută în
frâu.
Autorul
arată cum vecurile XVIII şi prima jumătate a celui de al XIX-lea au fost
momentul în care identitatea Banatului s-a alcătuit şi acelaşi autor arată şi
felul în care procesul s-a desfăşurat. Nu este vremea şi nici nu ar fi util să
expediez această fenomenală realizare în câteva rânduri. Dar câteva lucruri se
pot spune.
Ion Marin
Almăjan a surprins exact că, deşi dezavantajaţi, Românii bănăţeni au fost la
înălţimea momentului istoric, au ştiut să concureze cu forţe adverse, să le
biruie şi au reuşit să se alcătuiască în vârful de lance al progresului în
spaţiul imperiului dunărean. În acele zile s-a adeverit, în focul istoriei, că
în adevăr „Banatu-i fruncea!“
Ion Marin
Almăjan mai reuşeşte încă multe lucruri şi pe câteva îndrăznesc să le amintesc.
El arată cum un pământ, Ţara Almăjului, devine
în amintirea şi trăirea afectivă a celui plecat, un tărâm atârnând între lumea
văzută şi nevăzută. Ion Marin Almăjan reconstituie nu numai viaţa Imperiului şi
a Ţărilor Române ci şi viaţa locuitorilor Ţării Almajului, în intimitatea lor
zguduitoare emoţional. Dar mai mult decât orice, într-o vreme în care a susţine
acest lucru este considerat de nătângi o „crimă“, Ion Marin Almăjan arată că nu
este nici un motiv să te ruşinezi să fii Român. Nici unul!
Acest
mesaj al scrierilor lui Ion Marin Almăjan cred că este cea mai de seamă
contribuţie a Banatului în crâncena vreme ce ne este dat să o trăim; a
confruntării dintre „globalism“ şi Neamuri.
ALEXANDRU NEMOIANU
ALEXANDRU NEMOIANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu